Takluk.

Monday, November 26, 2018
iFaizi
blogger
Takluk.

Pada tahun 2017... aku banyak mengisi masa aku menjaga arwah ayah aku di hospital. Ayah aku adalah penghidap kanser prostat. Tidur di hospital itu merupakan perkara biasa. Berbulan juga lamanya aku menjadikan hospital sebagai tempat kediamanku.

Sepanjang masa ketika ayah aku sakit... ramai juga yang memberi kata-kata semangat kepada aku agar tabah. Tak kurang juga yang memberi usikan sama ada mereka benar-benar sungguh maksudkannya atau sekadar gurauan.

Usikan yang aku maksudkan ialah seperti contoh bila mereka berkata seperti ini...

“Ko tidur kat hospital hati-hati, jangan sampai diganggu oleh makhluk halus...”

“Ko kan tahu... hospital adalah tempat ramai orang mati... jaga-jaga sikit... takut ada hantu kacau ko!”

“Ko tak takut ke tidur kat hospital? Takde hantu ke... pocong ke ganggu ko?”

Dan bermacam lagi... 😎

Mungkin ada antara mereka niat bergurau tapi ada masanya aku bergurau juga membalas usikan mereka seperti contoh...

“Entahlah... dah berbulan juga aku tidur kat hospital... takde pula hantu jin jembalang tanah pocong pontianak kacau aku tidur... mungkin diowang takut kat aku agaknya!”

Bila aku bergurau membalas usikan mereka seperti itu... ada antara mereka membalas seperti ini...

“Ko jangan cakap besar! Tak bagus!”

Dan aku membalas “Aku gurau jer!”

“Benda macam ini jangan dibuat gurau!” Si polan...

Hmmm... jika rasa diri tu tak boleh dibuat gurau atau diusik... jangan buat perkara yang sama terhadap orang lain.

Memang fitrah manusia suka menjajah & menakluk orang lain dengan kata-kata mereka agar hanya kata-kata mereka sahaja diterima dan pada waktu yang sama menolak sekerasnya kata-kata orang lain.

Mereka hanya nak orang lain melihat, mendengar, merasa dan menerima kata-kata mereka sahaja tapi mereka tidak sedikit pun memberi ruang walau seinci untuk melihat, mendengar, & merasa sesuatu yang baru serta luas pemandangan kotak minda sanubari.

Berilah peluang kepada diri untuk menjadi pendengar yang baik berbanding berterusan bercakap tanpa henti kerana kita hanya mengulang apa yang kita sudah tahu apabila kita bercakap. Dengan sedia mendengar, melihat & merasa apa yang orang lain ingin sampaikan... kita berpeluang untuk mempelajari perkara baru dalam kehidupan kita.

Jangan biarkan minda sanubari kita ditakluk jajah dengan perkara yang sudah sedia tahu dan mengulanginya berulang kali tapi tak bersedia untuk menghadapi sesuatu perkara baru dan luas yang mungkin akan mengubah diri kita dalam menilai kehidupan ini.

  •   SEKIAN   -


#ifaizi #ifaizizone

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...