Santai Pagi : Dengar & Tengok.

Monday, November 26, 2018
iFaizi
blogger
Santai Pagi : Dengar & Tengok.

Wahab & Dhani sedang menikmati sarapan pagi mereka di sebuah hotel tempat penginapan mereka sebelum menghadiri mesyuarat bersama pihak JKR.

Sedang mereka menikmati sarapan mereka... terdapat sebuah meja makan bersebelahan dengan meja makan mereka yang terdapat beberapa orang Kaukasia sedang bersarapan bersama sesama mereka orang Kaukasia.

Salah seorang Kaukasia tersebut begitu rancak berborak dan antara perkataan yang sering disebutnya ialah “Heaven” dan “Hell”. Begitu “beragama” sungguh bicara Kaukasia tersebut.

Dhani suka pasang telinga dan mendengar bicara agama, syurga, neraka & hari kiamat daripada orang Kaukasia tersebut.

Setelah semua orang Kaukasia di meja makan sebelah tersebut beredar... si Dhani cakap kepada si Wahab... “Kau tengok mat salleh - mat salleh tu semua... indahnya bicara mereka tentang Islam. Mereka betul-betul jaga agama Islam mereka...”

“Mereka bukan Islam... mereka Nasrani aka Kristian! Mereka bercakap tentang agama mereka!” Si Wahab membalas ringkas.

“Hah... inilah orang kita! Kalau ada bicara tentang agama sahaja... ada sahaja negatifnya. Kau tak tengok ke tadi... salah seorang Kaukasia tersebut bicara tentang heaven (jannah), hell (neraka) dan armageddon, doomsday, end of the world (kiamat)?” Dhani tak puas hati dengan kenyataan Wahab.

“Aku dengar dan tengok tapi kau cuma mendengar sahaja. Mereka semua ada rantai salib di leher mereka. Apa yang perlu kau tahu ialah... bukan hanya sekadar Islam sahaja yang mana agamanya bercerita tentang syurga, neraka dan hari kiamat... agama lain pun ada. Dah... cepat habiskan sarapan kau tu... kita ni sebenarnya dah lambat untuk ke mesyuarat JKR.” Wahab membalas.

Jawapan Wahab membuatkan Dhani terkesima.


#ifaizi #ifaizizone #santaipagi
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...