Kalimah Allah Bagi Orang Arab & Bukan Arab.

Monday, November 26, 2018
iFaizi
blogger

Fuh... dah lama juga aku tak kemaskini blog aku... dah bertahun juga lamanya. Hmmm... kena sapu sawang nampak gayanya... OKlah... mari kita mulakan!

Pagi yang dingin ditambah pula hujan yang lebat menyamankan suasana pagi yang ceria. Aku makan biskut cicah air Milo panas. Terbaik!

Sambil merehatkan minda dan jiwa di pagi yang menyamankan itu... aku teringat satu cerita beberapa tahun yang lepas...

Ketika itu, aku ke Kuala Lumpur atas urusan kerja. Nak dipendekkan cerita...
Apabila tengahari menjelang dan kebetulan pula, kerja aku di Kuala Lumpur sudah selesai... aku ambil keputusan untuk makan tengahari terlebih dahulu sebelum meneruskan perjalanan pulang ke Johor Bahru.

Selepas memesan makan tengahari di kaunter juruwang dan pesanan aku siap... aku pun cari meja untuk duduk makan.

Wow! Ramai gila orang makan tengahari di restoran tersebut. Aku perhatikan tiada meja kosong. Kalau tahu tadi... aku pesan bungkus dan makan dalam kereta sambil memandu pulang.

Nasib baik ada seorang lelaki Arab dengan penampilan santai dengan tshirt dan seluar jeansnya mengucap salam, melambai tangan serta memanggil aku duduk untuk makan bersamanya. “Assalammualaikum my friend! Come sit here and join me eat together!” Begitulah pelawaan lelaki Arab tersebut.

Hairan... orang Malaysia tak ada pun nak tawarkan aku duduk makan bersama mereka walaupun ada kerusi kosong di meja mereka. Memang begini ke sikap orang Malaysia atau hanya warga kota bersikap begini?

Malas nak fikir banyak... aku pun menerima pelawaan lelaki Arab tersebut.
“Thanks for letting me sit here... Syukran!” Aku ucapkan terima kasih kepada lelaki Arab tersebut.

“Oh... you know Arabic?” lelaki Arab tu tanya aku.

“Sorry, I don’t know Arabic! I only know certain words in Arabic” aku memperjelaskan kepada lelaki Arab tersebut.

“It OK... we can continue our conversation in English...” kata lelaki Arab itu.

“First of all... I would like to apologise to you if my English is not so good that sometime or often incorrect grammar & pronunciation. I’ve to admit that my English is not so good.” yalah... bahasa utama aku iaitu Bahasa Melayu pun tunggang langgang tatabahasa dan sebutannya apatah lagi bahasa kedua alternatif aku... Bahasa Inggeris... lagilah tunggang langgang. Jadi, kenalah beritahu lelaki Arab itu tentang kelemahan berbahasa Inggeris aku. Bahasa Arab? Jangan tanyalah ya! Huhuhu...

“It OK! I’m also not so good in English but hey... it doesn’t matter as long we can talk and understand each other! That fair enough... even many English native speaker can’t speak English perfectly... so why bother to speak perfect English with perfect grammar?” lelaki Arab itu cuba sedapkan hati aku.

“Thank you... anyway... where you came from?” Aku tanya lelaki Arab itu dari negara mana...

“Oh... I’m from Beirut!” lelaki Arab itu menjawab.

Hahaha... dahlah lemah English... geografi aku pun lemah...

“Beirut? Where is it? Saudi? Iraq? UAE? Kuwait?” aku bertanya.

“Lebanon! It a capital of Lebanon” lelaki Arab itu jawab ringkas.

“I’m truly sorry for not knowing more about your country!” aku memohon maaf.

“It OK... anyway... where are you came from?” giliran lelaki Arab itu pula bertanya kepada aku.

“I’m from Johor Bahru” aku jawab ringkas.

“Oh... the southern city of Malaysia and nearby of Singapore... I know that city!” kata lelaki Arab itu.

“Wow... you know Johor Bahru? Have you been there before?” aku tanya lagi.

“Never been there but I know lot of thing about Johor Bahru from reading many info and watch many video on YouTube about Johor Bahru.” lelaki Arab tersebut menjelaskan kepada aku.

Wow... rasa malu pula bila lelaki Arab tersebut tahu tentang hometown aku sedangkan aku pula tak tahu tentang hometown dia walhal ibu negara tu...

Dipendekkan lagi cerita... sambil kami makan... sambil itu jugalah kami berborak kosong.

Seperti kebanyakkan penganut agama Islam lain... kalimah Allah tidak lekang di bibirnya sepanjang kami berborak kosong. “Allahuakbar... Subhanallah... Masyaallah... Alhamdulillah...” adalah antara kalimah yang mengzahirkan ekspresi perasaan diri lelaki Arab tersebut.

Di sebalik pakaian santai lelaki Arab tersebut dengan tshirtnya dan seluar jeansnya... lelaki Arab ni kuat ingat kepada tuhan.

Sehingga kami habis menjamah makan tengahari dan waktu solat Zohor pun nak dekat... Aku mengajak lelaki Arab tersebut untuk turut sama solat berjemaah di surau atau masjid berhampiran.

“I’m sorry... I’m Christian” jelas lelaki Arab tersebut.

“What? I’m beg your pardon?” aku seakan tidak percaya dengan apa yang dikatakan oleh lelaki Arab tersebut. Aku tidak percaya kerana sepanjang perbualan kami... dia banyak mengucapkan kalimah Allah lebih daripada aku bagi mengzahirkan ekspresi perasaan.

Lelaki Arab tersebut mengeluarkan rantai salib dari sembunyian tshirtnya untuk tunjukkan kepada aku bahawa dia sememangnya seorang Arab beragama Kristian.

“I’m sorry about it... I’ve no idea that you are Christian” kata aku.

“It OK... I understand!” jawab lelaki Arab tersebut.

“If you don’t mind... can I ask you something?” aku ingin mendapatkan penjelasan sesuatu daripadanya.

“Go ahead... what is it?” lelaki Arab itu membenarkan.

“During our conversation just now... you keep saying the word of Allah and praise to Allah... why you do that?” aku bertanya.

“Why not? Allah is god for all humans and living species in this world.” lelaki Arab itu jawab ringkas.

“Are you interested to convert to Islam?” aku bertanya lagi.

“No, I’m happy for what I am!” jawab lelaki Arab itu.

“Then why are you keep using the word of Allah when you have no interest to convert to Islam?” aku bertanya lagi.

“I’m sorry... what that suppose to mean?” lelaki Arab itu bertanya kepada aku dengan wajah kehairanan.

“You’re Christian and you have no interest to convert to Islam. In that case... you’re forbidden to use the word of Allah to describe your god in Christianiaty.” aku memberi penjelasan kepada lelaki Arab tersebut.

“Like I said before... Allah is god for all humans and living species in this world.” lelaki Arab tersebut memperjelaskan kepada aku.

“Indeed but only Muslim have the right to use the word Allah to represent the Islam’s god!” aku memberi penjelasan kepada lelaki Arab itu.

Lelaki Arab tersebut hanya tersenyum untuk seketika.

“Why are you smiling? You don’t take my words seriously?” aku terasa seolah diperlecehkan.

“You Malay people still in confuse and have no idea on what you’re guys thinking, talking & doing it... and yet keep blaming others for your guys confusing!” selamba sahaja kenyataan lelaki Arab tersebut.

“And what that suppose to mean?” aku tak berpuas hati untuk mendapatkan penjelasan daripada lelaki Arab Kristian itu.

“OK... let me explain to you shortly as I can and easy to understand. In Arab community... the word god in Arabic is ‘Allah’. The concept is like Malay community saying the word god in their language as ‘tuhan’. This is how we pronounce the word god in our Arab community. In Arab community... even if we are Christian... we still using the word ‘Allah’ as god because that is the meaning of god in Arabic.” agak panjang lebar juga penjelasan lelaki Arab Kristian itu walaupun dia kata dia nak beri penjelasan pendek sahaja.

“Are you try to bluff and make me confuse?” nada aku mula tinggi sedikit tanda tak puas hati.

“I’m sorry if I hurt your feeling. But I was trying to explain to you. It OK if you don’t accept my explanation and trust me... I’ve no intention to make you confuse. FYI... I’m not the first one who starting it... You did! I’m just saying that I’m Christian when you invite me to do solah... that it!” jawab lelaki Arab Kristian.

Pada ketika itu... aku sebagai tipikal lelaki Bani Melayu... apabila bercakap tentang agama... seboleh-bolehnya tak nak kalah. Agak lama juga kami bercakap tentang agama sehingga aku menyedari bahawa aku belum menunaikan solat Zohor.

Jadi untuk menamatkan perbualan ini... aku beritahu lelaki Arab Kristian itu yang aku perlu segera pulang ke Johor Bahru kerana ada urusan kerja yang belum selesai.

“Look... I’m sorry our conversation didn’t end well... I’m hope we will meet again in the future!” kata lelaki Arab Kristian itu.

“I’m sorry too... look... I’ve to leave now... Once again... thanks for letting me sit here for me to have my lunch!” kata aku.

“OK, bye! See you again! Assalammualaikum!” lelaki Arab Kristian itu mengucapkan selamat tinggal dan mengucap salam kepada aku.

“Waalaikumsalam. OK, bye! Till we meet again” aku menamatkan bicara dan segera beredar dari restoran tersebut.

Aku rasa hati aku masih terasa panas walaupun aku cuba untuk sejukkan dan tenangkan diri aku kerana semasa aku memandu di lebuhraya untuk pulang ke Johor Bahru dan sehampirnya aku di kawasan R&R Seremban arah selatan... aku baru teringat yang aku belum menunaikan solat Zohor.

Aku terus singgah ke R&R Seremban arah selatan untuk menunaikan solat Zohor. Sesudah selesai menunaikan solat Zohor di R&R tersebut... aku mula terfikir sejenak... aku sepatutnya berlapang dada dalam apa jua yang aku hadapi, dengari dan rasai.

Apabila kita bercakap dan mendengar... bersedialah untuk memahami dan bukan sekadar membalas. Aku pelajari sesuatu yang aku rasa bermakna.

Jika kita tak suka dipaksa menerima sesuatu pandangan orang lain... janganlah memaksa orang lain menerima pandangan kita pula. Setiap orang ada dunia perspektif mereka sendiri. 

Perbezaan itu sebenarnya saling melengkapkan. Dah kalau semua orang di atas muka bumi ni nak cuti sambut Aidilfitri... siapa pula nak buka kedai runcit? ~ sekadar metafora sahaja... janganlah jadi pembaris sangat. Yang faham tu... fahamlah... yang tak faham... Hmmm... malas pula nak terangkan... Ada aku kisah?

OKlah... Adios!

p/s : sewaktu aku makan tengahari dengan lelaki Arab Kristian tersebut... Malaysia sedang hangat dengan isu kalimah Allah oleh penganut Kristian.


#ifaizi #ifaizizone
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...