Bani Pribumi Melayu & Mimpi...

Monday, November 26, 2018
iFaizi
blogger
Bani Pribumi Melayu & Mimpi...

Mat & Din lepak santai di restoran Mamak... sambil menikmati teh tarik...

Mat :
Ko ada terbaca mesej grup office kita kat whatsapps?

Din :
Tentang apa ya?

Mat :
Tentang seorang pemuda ada termimpi negara Antartika dilanda ais & salji. Pemuda ni termimpi benda ni setiap hari selama seminggu.

Din :
Ko percaya pada mimpi seorang yang ko tak kenal pun siapa dia... bagaimana wajah dan tuan empunya mimpi pun tak tunjukkan dirinya yang sebenar?

Mat :
Benda mimpi ni... kalau tuhan nak tunjuk sebagai pembayang... siapalah kita untuk menghalangnya?

Din :
Hmmm... menarik tu... aku pun pernah termimpi sesuatu suatu ketika dulu setiap malam selama sebulan... macam menarik tapi aku malas nak cerita kat orang sebab aku tak fikir manusia percaya pada mimpi tapi nampak gayanya aku silap...

Mat :
Ko mimpi apa, bro?

Din :
Aku pernah termimpi... bila kita mati... golongan manusia atas muka bumi tuhan ni berpeluang untuk masuk syurga tanpa mengira darjat, status ekonomi, bangsa, agama, mazhab, kepercayaan & ideologi mereka... asalkan di sisi tuhan... tuhan nampak kebaikan mereka.

Mat :
Ko bohong! Mana ada minpi yang macam itu?!

Din :
Jika aku bersumpah atas nama tuhan yang sememangnya aku pernah termimpi sesuatu yang macam itu... ko akan percaya?

Mat :
Mainan syaitan tu agaknya!

Din :
Bila ko percaya... ko kata alamat dari tuhan tapi bila ko tak percaya... ko kata mainan syaitan sahaja. Begitu ke cara mimpi berfungsi?

Mat :
... ... ...

  •   TAMAT   -


#ifaizi #ifaizizone

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...