Asal Usul Perkataan Sakti & Hampir Kebersamaan Maksud Dengan Mukjizat.

Monday, January 21, 2019
iFaizi
blogger

Hai kepada semua yang sedang membaca blog aku ini... pos aku kali ini... aku nak bercerita tentang asal-usul perkataan sakti dan hampir kebersamaan maksud dengan mukjizat dari sudut perspektif aku.

Pada pos blog yang terdahulu... aku ada menyiarkan tentang asal-usul perkataan syurga & neraka yang mana perkataan itu asalnya daripada perkataan sanskrit iaitu Svarga & Naraka. Anda semua boleh membaca posting tersebut di url di bawah ini...


Baiklah... kita teruskan dengan penulisan blog kali ini dengan asal-usul perkataan sakti. Perkataan sakti juga berasal daripada perkataan sanskrit iaitu Shakti. Artikel ringkas tentang Shakti boleh dibacah di pautan url di bawah ini...


Baiklah... secara ringkasnya... sakti ini lebih kurang bermaksud kuasa luar biasa atau keajaiban yang dimiliki oleh beberapa dewa / tuhan / orang tertentu dalam sesuatu agama. Begitu juga halnya yang membawa pengertian yang sama untuk perkataan “Shakti”.

“Shakti” merupakan sesuatu elemen yang membuatkan penganut sesuatu agama mempercayai & berpegang teguh kepada agama mereka terutama sekali agama Hindu.

Apabila bercakap tentang kuasa luar biasa & keajaiban yang menjadi salah satu elemen penting dalam mendapatkan kepercayaan & taat setia penganut terhadap agama mereka... ada satu lagi perkataan yang berkongsi pengertian & sifat yang hampir sama dengan perkataan “Shakti”... perkataan itu ialah “Mukjizat”.

Perkataan “Mukjizat” adalah perkataan yang diambil dari Bahasa Arab yang membawa maksud keajaiaban / miracles. Pengertian perkataan “Mukjizat” menurut Bangsa Arab & penganut agama Abraham (Islam & Nasrani) ialah suatu kuasa atau keajaiban luar biasa yang dianugerahkan oleh tuhan kepada semua nabi (prophet) & rasul (messenger) yang tujuan utamanya ialah untuk menyakinkan penganut agama mereka tentang kebenaran agama dan keesaan tuhan agama mereka.

Di zaman moden ini... terdapat sesuatu perkara yang kelihatan seperti “Shakti” & “Mukjizat”... perkara itu dipanggil “Silap Mata”. Bagi mereka yang tidak tahu... mereka akan beranggapan bahawa ahli silap mata menggunakan sihir dalam setiap persembahan silap mata mereka kepada sesiapa yang menontonnya.

Bagi yang sudah sedia maklum pula... mereka tahu bahawa setiap persembahan silap mata itu ada helahnya (trick) dan boleh dihuraikan / dijelaskan dari sudut sains dan teknikal bagi mengelakkan berlakunya salah faham.

Kebiasaannya... persembahan silap mata adalah bertujuan untuk menghiburkan orang yang melihat persembahan itu.

Akan tetapi... ada segelintir atau mungkin jua ramai pihak menyalahgunakan ilmu silap mata mereka bagi menindas masyarakat yang kurang berpengetahuan dengan mengaut keuntungan & manfaat daripada masyarakat yang lemah ilmu pengetahuan mereka.

Pihak yang tidak bertanggungjawab ini juga memanfaatkan kebolehan mereka dalam persembahan silap mata untuk merekrut seberapa ramai pengikut tanpa mengira apa jua fahaman kepercayaan agama mereka.

Pihak yang tidak bertanggungjawab ini juga mendakwa diri mereka memiliki “Shakti”, “Mukjizat”, “Miracle” & apa jua perkataan yang hampir atau sama maksud dengannya.

Pihak yang tidak bertanggungjawab ini mendakwa mereka mempunyai kuasa yang sama seperti pendeta / nabi / prophecy / rasul / messenger terdahulu. Bagi sesetengah agama pula... pihak tidak bertanggungjawab ini tanpa segan silu mendakwa mereka adalah dewa / tuhan yang baru atas muka bumi ini dengan hanya menunjukkan beberapa helah silap mata yang sedikit rumit untuk dijelaskan kepada penonton yang mempunyai minda yang lemah.

Adakalanya mereka yang mempunyai minda yang lemah ini seringkali menjadi bahan penindasan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab yang menyalahgunakan ilmu helah silap mata bagi kepentingan diri mereka sendiri seperti contoh apabila menggunakan helah silap mata dalam kaedah rawatan alternatif bagi menyakini pesakit mereka yang pesakit sedang dirawat dan disembuhkan tapi hakikat sebenarnya tidak.

Si pertikai yang mempertikaikannya akan dihentam teruk oleh pengikut pihak yang tidak bertanggungjawab ini.

Perkara ini berlaku terhadap semua agama dan seolahnya sudah membarah dalam kehidupan manusia.

Seolahnya... sehingga ke hari ini... masih terdapat manusia yang dianugerahi kuasa “Shakti”, “Mukjizat”, “Miracle” atau apa jua perkataan yang hampir atau sama maksud dengannya bagi membuatkan manusia lain kagum, tertarik, “impress” dan bahkan jua menjadi pengikut pihak tidak bertanggungjawab ini.

Adakah perkara ini tidak akan pernah berakhir selamanya?


#ifaizi #ifaizizone
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...